Pattanásos bőr? Szteroid is okozhatja

Pattanásos bőr? Szteroid is okozhatja

Dr. Borbola Kinga Létrehozva: 2019.08.26 Módosítva: 2020.07.08

A szteroide acne vagyis a szteroid okozta pattanás ugyanúgy néz ki, mint egy „normál” pattanás, mindössze a kiváltó ok különbözik a két típusnál. Dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus a főként fiatalokat érintő problémáról és annak kezeléséről beszélt.

Ez lehet a vényköteles és a „testépítő” szteroid következménye is

Bár az összefüggés még nem teljesen ismert, az biztos, hogy mind a gyógyszerként elrendelt, mind az izomépítéshez használt szteroidok okozhatnak pattanásokat, és más bőrproblémákat.  A kettő közt azért van különbség.
A szteroid okozta pattanás bőrgyógyász segítségével kezelhető.A vényköteles szteroidokat elsősorban gyulladáscsökkentőként szokás elrendelni. Az ezáltal okozott aknék nem a szedés elkezdése után azonnal jelennek meg, általában néhány hét szükséges a kialakulásukhoz. Tipikusan a mellkason és a háton, ritkábban az arcon bukkannak fel. Azt hogy egyáltalán megjelennek-e – ez ugyanis nem minden esetben van így -, számos tényező befolyásolhatja, mint például az életkor, a szteroid kezelés időtartama és az alkalmazott dózis, illetve a pattanásosságra való hajlam.
Az izomépítéshez használt úgynevezett anabolikus szteroidok szedése az orvos által rendelt gyógyszerrel szemben kifejezetten nem ajánlott, ugyanis az aknék jóval nagyobb arányú megjelenésén túl számos további egészségi kockázatot is hordoz magában a nem ellenőrzött és nem rendeltetésszerű használat.

Hogyan kezelhető a szteroid akne?

- Első körben olyan, nem vényköteles szerekkel érdemes próbálkozni, mint a benzoil peroxid és a szalicilsav. Előbbi antiszeptikus hatása miatt elpusztítja azokat a baktériumokat, amelyek a pattanások megjelenéséért felelősek. A szalicilsav egy másik, recept nélkül bevethető szer, amely leszárítja a bőr felszínét és eltávolítja az aknés felületi sebeket. Ezeket a készítményeket bármely testrészen lehet alkalmazni, ahol a pattanások megjelentek, de nem érdemes kombinálni őket, mert az további irritációt okozhat – ismerteti dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus. – Más esetekben néhány hétig szájon át szedhető antibiotikumos kezelés is előírható, bár ez nem jelenthet hosszútávú megoldást. Súlyos pattanásosság retinoid tartalmú szereket rendelhetünk el, melyeknél már fontos a hatóanyag-tartalom pontos meghatározása és az, hogy csak az előírt mennyiséget alkalmazza a páciens, terhes és szoptatós anyák pedig nem is használhatnak retinoid tartalmú készítményeket. Továbbá fontos a fényérzékenyítő hatásával is számolni! Mind az antibiotikumos, mind a retinoidos készítményeket külsőleg (lokálisan) és belsőleg (szájon át szedve) is alkalmazhatjuk.

Mit tehetünk a megelőzésért?

A pattanás kezelésének számos bőrgyógyászati lehetősége van. Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy a szteroidokat csakis orvosi utasításra szedjük be, teljesítményfokozó hatásuk mellett ugyanis számos, a pattanásos bőrnél jóval súlyosabb egészségkárosító hatással bírnak, ha nem rendeltetésszerűen alkalmazzuk őket.
Ugyanakkor azok, akik valóban fontos ok miatt, elrendelés szerint szednek szteroidot, tehetnek néhány megelőző intézkedést az aknék kialakulása ellen. Például a kezelés alatt kerülik az olajos, zsíros kozmetikai termékeket, amelyek eltömíthetik a pórusokat, és esetleg elkezdenek kifejezetten pattanás elleni kozmetikumokat használni. Az azonban nagyon fontos, hogy a pattanások megjelenése, mint esetleges mellékhatás nem lehet ok az elrendelt szteroid kezelés önkényes befejezésére. Amennyiben a bőrpanaszok nagyon zavaróak, érdemes erről mind a terápiát elrendelő orvossal, mind a bőrgyógyásszal konzultálni és végiggondolni az esetleges gyógyszerváltás, vagy dermatológiai kezelés lehetőségeit.

Forrás: Dermatica (www.dermatica.hu)

Téma szakértője

  • Dr. Borbola Kinga

  • Szakterületek:
    • Bőrgyógyász - kozmetológus, klinikai onkológus
  • Specialitások:
    • anyajegyszűrés
    • szépészeti bőrgyógyászat
    • bőrrák gyanú kivizsgálása
    • melanoma szűrés
    • hyperhidrosis
    • anyajegy, szemölcs eltávolítás
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

     

    Vélemények munkatársunkról>>>

     

    Rendelés típusa:

    • Személyes, rendelői vizit

     

    Rendelési helyszín:

    • 1015 Budapest Ostrom u. 16. (a Széll Kálmán térnél)

     

    Bejelentkezés a doktornőhöz »

Orvos válaszol

Üdv!
3 hete bőrgyógyásznál jártam, perioralis dermatitis-t diagnosztizált, (2-3 évente ki szokott újulni ez a betegség nálam, eddig mindig sikerült sikeresen gyógyítani), Cutivate krémet írt fel a bőrgyógyász, 3 nap alatt teljesen el is múltak a tünetek, azért még használtam 1 hétig, most abbahagytam és nem csak a szám körül, hanem az egész arcomon, főként a szemem között, homlokomon, sőt még a szemem sarkában is megjelentek az apró kis pattanásszerű hólyagok. Mi a teendő ilyenkor?

Kedves Adrienn!
Kérem, jöjjön el rendelésemre. Csak úgy tudok segíteni, ha látom a "pattanásokat", bőrét, ha at tudjuk beszélni a kórelőzményét.
Üdvözlettel
Dr. Garaczi Edina

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Kedves

Nagyon elégedett voltam a kiváló szakorvosi ellátással, empatikus, páciens-központú vizsgálattal és konzultációval. A Doktornőnek külön köszönom a kedvességét!

További vélemények

Hírek

Pikkelysömör – ismerje meg az Önt érintő rizikófaktorokat!

Pikkelysömör – ismerje meg az Önt érintő rizikófaktorokat!

A pikkelysömörös páciensek tisztában vannak azzal, hogy ez a betegség időről időre belobbanhat – és ezeknek a belobbanásoknak lehetnek bizonyos kiváltó okai. Dr. Brezán Edina, a Dermatica bőrgyógyásza, kozmetológus szerint minél inkább tisztában van valaki a pikkelysömör őt érintő rizikófaktoraival, annál nagyobb eséllyel tudja megakadályozni a tünetek romlását.

További részletek
Mit tehetünk, ha éjszaka viszket az ekcéma?

Mit tehetünk, ha éjszaka viszket az ekcéma?

Az ekcéma tünetei gyakran súlyosbodnak lefekvéskor és éjszaka, ami sokszor lehetetlenné teszi a nyugodt alvást. A megelőzés és a kezelés lehetőségeiről beszélt dr. Rózsa Annamária, a Dermatica bőrgyógyásza.  

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Munkatársaink

Dr. Vincze Ildikó
Dr. Vincze Ildikó bőrgyógyász, kozmetológus
Dr. Brezán Edina
Dr. Brezán Edina Bőrgyógyász - kozmetológus
Dr. Borbola Kinga
Dr. Borbola Kinga Bőrgyógyász - kozmetológus, klinikai onkológus
Dr. Schmidt Emese
Dr. Schmidt Emese bőrgyógyász, klinikai onkológus
Dr. Szántó Hajnalka
Dr. Szántó Hajnalka bőrgyógyász, allergológus és klinikai immunológus
dr. Rózsa Annamária
dr. Rózsa Annamária bőrgyógyász
dr. Medgyesy Gábor
dr. Medgyesy Gábor sebész
dr. Csapó Zsolt PhD
dr. Csapó Zsolt PhD sebész

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!